Sociale veiligheid

De Stichting Werken voor Elkaar gelooft in een samenleving waarin elk mens ertoe doet.

En dat binnen onze organisatie er een omgeving heerst waarin vrijwilligers, teamleden, coaches, workshopleiders en deelnemers zich welkom, geaccepteerd en veilig voelen.

Klachten

Het kan voorkomen dat je over een activiteit of over het gedrag van een andere persoon niet tevreden bent. Of dat je een sociaal onveilige situatie hebt meegemaakt (zowel zelf alsook als omstander). Dat horen we dan graag van je.

Jouw ervaringen kunnen voor Werken voor Elkaar een belangrijk signaal zijn om bepaalde zaken te verbeteren. Werken voor Elkaar heeft verschillende mogelijkheden om klachten, verbetertips en signalen kenbaar te maken. Deze worden hieronder beschreven. 

We nodigen je ook uit om onveilige situaties en grensoverschrijdend gedrag te melden.


Waar kun je terecht

Er zijn verschillende mogelijkheden om je klacht te melden:

Bespreek de onvrede met de direct betrokkene(n)

Heb je opmerkingen, klachten of problemen, probeer deze dan te bespreken met de personen waarvan je vindt dat hij/zij daarvoor verantwoordelijk is. Dit kan bijvoorbeeld een teamlid of vrijwilliger zijn. Zij proberen dan om, in overleg met jou, de problemen op te lossen. Vaak is dit de snelste manier om iets aan je klacht te doen. 

Als je een tip of verbetersuggestie hebt, dan kun je gebruik maken de enquête die je na afloop krijgt of door een e-mail te sturen aan mail@werkenvoorelkaar.nl

Je klacht bespreken met de vertrouwenscontactpersoon

Je kunt ook altijd contact opnemen met de vertrouwenscontactpersoon van Werken voor Elkaar. Met deze persoon kun je (eventueel anoniem) praten over je opmerkingen, klachten of problemen. De vertrouwenscontactpersoon kan je helpen om de passende weg te vinden om je opmerkingen, klachten of problemen bij Werken voor Elkaar neer te leggen indien je dit wenst.

Contactgegevens:  WVEvertrouwenscontactpersoon@gmail.com

Je klacht voorleggen aan de klachtenfunctionaris

Komt je er niet uit met de betrokken persoon of medewerker(s) of wil je om een andere reden liever niet in gesprek met deze medewerker(s), dan kun je terecht bij de klachtenfunctionaris van Werken voor Elkaar. De klachtenfunctionaris luistert naar je en bespreekt samen met je wat voor jou de beste weg is. De nadruk ligt op het bij elkaar brengen van de partijen. Begrip van twee kanten is vaak de sleutel tot de oplossing. De klachtenfunctionaris is onpartijdig, onbevooroordeeld en heeft een geheimhoudingsplicht. 

Werkwijze klachtenfunctionaris

Contactgegevens: WVEklachtenfunctionaris@gmail.com      Direct een formulier invullen: Link naar klachtenformulier

Oordeel Werken voor Elkaar

Als je een oordeel van Werken voor Elkaar wilt over je klacht dan kunt je dit met de klachtenfunctionaris bespreken. De klachtenfunctionaris informeert je over de procedure en kan je adviseren over het indienen van je klacht. Je klacht wordt zorgvuldig onderzocht. Na het onderzoek komt Werken voor Elkaar tot een gemotiveerd oordeel over de klacht. Je wordt daar binnen zes weken na ontvangst van je schriftelijke klacht, schriftelijk over geïnformeerd. Daarbij wordt ook vermeld welke beslissingen Werken voor Elkaar naar aanleiding van je klacht heeft genomen en binnen welke termijn de maatregelen waartoe is besloten, gerealiseerd zullen zijn. Deze termijn van zes weken kan met maximaal vier weken worden verlengd. Hiervan word je op de hoogte gesteld. Alleen in bijzondere gevallen en na overleg met jou kan van deze (verlengde) termijn worden afgeweken. Je wordt daarover schriftelijk geïnformeerd. Daarbij wordt ook de reden van het uitstel vermeld en binnen welke termijn alsnog tot een oordeel zal worden gekomen.   


Je klacht bespreken met de externe vertrouwenspersoon

Als je een klacht niet wilt bespreken met de interne vertrouwenscontactpersonen of de klachtenfunctionaris, dan kun je  ook altijd contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon (Ellenor Spreeuw) die is aangesteld door Werken voor Elkaar. Met deze persoon kun je (eventueel anoniem) praten over je opmerkingen, klachten of problemen. De vertrouwenspersoon kan je helpen om de passende weg te vinden om je opmerkingen, klachten of problemen bij Werken voor Elkaar neer te leggen indien je dit wenst.

Contactgegevens:  info@vertrouwenspersoonnh.nl of 06-30035399 

Klachtenregeling

Voor deelnemers, vrijwilligers, teamleden, workshopleiders, coaches, bestuursleden en overig betrokkenen

Inleiding

Een klacht melden doe je alleen als je het echt nodig vindt. Zodra je die stap zet, is het daarom des te belangrijker dat Werken voor Elkaar daar zorgvuldig mee omgaat. Door adequaat te reageren op een melding, bestaat de kans om het vertrouwen van de klager te behouden of te herwinnen. Bovendien kan van klachten geleerd worden en aanleiding zijn om maatregelen te treffen om te voorkomen dat de klacht zich opnieuw voordoet.

1 Algemene bepalingen

Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:


Wie kan een klacht indienen

Een klacht over een gedraging kan worden ingediend door iedereen die op welke wijze dan ook bij een activiteit van Werken voor Elkaar betrokken is.


Bij wie komt een klacht terecht

Een klacht kan worden voorgelegd aan:


Hoe een klacht indienen

De klager dient een klacht in bij of via de klachtenfunctionaris. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:


2 Informele klachtafhandeling 

Onvrede in het directe contact 


3 Klachtafhandeling en klachtenfunctionaris 

De klachtenfunctionaris


4 Formele klachtafhandeling

Indienen van een klacht bij het Bestuur


Ontvankelijkheid van de klacht


Werkwijze bij beoordeling van een klacht


lnformatie over en keuze van het klacht traject

lndien de aard van de klacht zich hiertoe leent, is een combinatie van bovenstaande trajecten mogelijk. Een en ander gebeurt in goed overleg met klager en betrokken medewerkers.


Behandeling door klachtenfunctionaris


Behandeling van de klacht door Werken voor Elkaar


Onbemiddelbare klachten, intrekking en stopzetting behandeling van de klachtbehandeling door klachtenfunctionaris


5 Overige bepalingen

Geheimhouding

Eenieder die betrokken is bij de behandeling van klachten en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover een wettelijk voorschrift tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van de klachtenregeling de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.


Registratie


Archivering en bewaartermijn klachtendossier


Overige klacht- en meldmogelijkheden


Kosten


Jaarverslag

Werken voor Elkaar brengt jaarlijks voor 1 juni van het kalenderjaar volgend op het verslagjaar een geanonimiseerd verslag uit over het aantal en de aard van de door Werken voor Elkaar behandelde klachten en de strekking van haar oordelen. In het jaarverslag worden tevens verbetermaatregelen voor de kwaliteit die zijn voortgekomen uit individuele klachten of analyses van de klachten benoemd.


Openbaarmaking klachtenregeling

Het Bestuur brengt deze regeling onder de aandacht van alle mogelijke betrokkenen vertegenwoordigers door hen bij het deelnemen aan een activiteit te attenderen op deze regeling en door hun desgevraagd een exemplaar van de regeling te verstrekken. Ook wordt de regeling op de website van Werken voor Elkaar gepubliceerd.


Evaluatie


Onvoorziene omstandigheden

In situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslist het Bestuur. 


Vaststelling en wijziging regelingen


Datum van inwerkingtreding: deze regeling treedt in werking op 23 januari 2025

Werken voor Elkaar

info@werkenvoorelkaar.nl

  06 400 17 394

Secretariaat Stichting Werken voor Elkaar
Beethovenstraat 95 H
1077 HT Amsterdam

LinkedIn: linkedin.com/in/werkenvoorelkaar/

Facebook: facebook.com/werkenvoorelkaar

Twitter: twitter.com/werkenvrelkaar

Abonneren op onze e-mailservice

Stichting Werken voor Elkaar inspireert en  faciliteert vijftigplussers om samen te organiseren wat zij nodig hebben op hun pad naar nieuw werk en een vervullend leven, in loondienst of als ondernemer

kvk 67431984

Vijftigplussers aan de slag! 

Wij inspireren en verbinden werkzoekende vijftigplussers in de regio's Amsterdam, Zaanstad, Utrecht, Alkmaar en Eindhoven en elders in Nederland om meer te halen uit hun vakkennis, beroeps- en levenservaring. 

Dat doen we met en voor elkaar. Op basis van vrijwillige inzet. Met enthousiasme en daadkracht.

Vrijwilliger worden?

"De organisatie van de netwerkcafés en het organiseren van diverse workshops gaf mij veel energie. Met mijn teamgenoten wisselde ik ook loopbaanideeën en vacatures uit. Je staat er niet alleen voor."

José uit Utrecht

Jouw donatie voor inspiratie

Als jij het belangrijk vindt dat wij mensen kunnen blijven ondersteunen om samen de activiteiten te organiseren die nodig zijn op weg naar nieuw werk of ondernemerschap, steun ons dan met een donatie.


Blijf op de hoogte 

Als je je abonneert op onze berichtenservice, ontvang je automatisch per e-mail de vooraankondigingen en uitnodigingen voor onze activiteiten online en in jouw regio. Dat geeft je de kans om steeds tijdig te reserveren, voordat alle plaatsen zijn vergeven.